De papieren sluiproute voor shag


Ga lekker shag roken! Daar komt de boodschap van vloeipapier-producent Mascotte op neer. Het bedrijf maakt niet alleen reclame voor vloeipapier, maar promoot ook het roken van shag. Mascotte staat graag op muziekfestivals. Een perfecte sluiproute voor de tabaksindustrie om jongeren tot roken te verleiden.

Door Stella Braam en Janneke Donkerlo 

20 februari 2017

Ooit van de naam Mignot & De Block gehoord? Dit familiebedrijf is de vloeitjes-producent van het bekende merk Mascotte. ‘De nummer 1 in vloeitjes, filters, hulzen en accessoires’, zoals de firma zichzelf omschrijft, maakt volop reclame op internet met een eigen website en een opmerkelijke aanwezigheid op sociale media. Via Facebook, Vimeo, Instagram en Twitter probeert het bedrijf het gedrag van (potentiële) rokers te beïnvloeden.

Rolmodellen

Het familiebedrijf heeft de hashtag #TheMakers geïntroduceerd inclusief een Facebook-pagina. De bijbehorende ‘The Makers’-campagne richt met filmpjes haar pijlen op jongeren door gebruik te maken van rolmodellen. Het eerste rolmodel is de Britse motorcross-kampioen Chris Brock. In een van de filmpjes maakt Brock op zijn motor een halsbrekende salto in de lucht, terwijl het publiek hem vanaf de kant toejuicht. Tussen deze beelden door komt razendsnel het draaien van een sjekkie in beeld, dat de crosskampioen vervolgens na afloop voldaan opsteekt.

Dat Mascotte deze sport toejuicht, blijkt ook uit een tweet van 30 januari. We zien een foto van een motorrijder crossen door een Hollands landschap, met de tekst: ‘Kijk, hier houden we van! Mannen die met passie hun eigen caféracer (een sportmotor, red.) bouwen. Build your dream!’. Door een verband te leggen tussen stoere motorsport en tabaksgebruik, probeert Mascotte jongeren tot roken te verleiden.

Het andere rolmodel is de Nederlandse rocker/motorcrosser Hendrik Jan Loving, mede-oprichter van de populaire Achterhoekse rockband ‘Jovink en de Voederbietels’. Hij is lekker dwars, zo blijkt uit het filmpje: ‘Als iedereen linksaf gaat, dan ga ik gewoon rechts. Waarom niet?’ Ook Loving ‘geniet’ in het filmpje van een shagje. Zelfs het merk – Niemeyer’s Javaanse Jongens – komt in beeld.

Mascotte maakt overigens niet alleen via de #TheMakers campagne direct reclame voor shag. Instructie-videos als ‘Een sjekkie met filter’ laten niets aan de verbeelding over.

Festivals


#The Makers-filmpjes spelen zich af tegen de achtergrond van het jaarlijkse, door ‘Jovink en de Voederbietels’ georganiseerde, Zwarte Cross Festival, net buiten het Achterhoekse Lichtenvoorde. Volgens Wikipedia is Zwarte Cross het grootste betaalde muziekfestival van Nederland en de grootste motorcross ter wereld. Vorig jaar trok het festival 220.000 bezoekers.

Mascotte bood in 2014 gratis kaarten aan voor de Zwarte Cross, met de actie ‘Maak Jij Je Post Waar?’ Je kon er ook zomaar een campingplaats, een tent en 200 festival-munten mee winnen. Als tegenprestatie werd gevraagd om op de Facebookpagina van Mascotte te posten wat je hier voor over hebt. Dat is nogal wat, zo blijkt. Ene Ruben wil zich wel in zijn gezicht laten tuffen door een lama. De tiener Stefan is bereid de ‘M’ of zelfs ‘Mascotte’ in zijn geheel op zijn achterste te laten tatoeëren. Of zijn moeder, die ook in beeld komt, hier moeite mee heeft? Nee, hoor. Want zo zegt ze: ‘Het is zíjn gat.’ En dan is er nog ene Niek die zich daadwerkelijk heeft laten aanvallen door een stel politiehonden. Hij liet later trots zijn gewonde arm zien.

Dampkring


Mascotte is al jaren op het Zwarte Cross Festival present met een ‘Dampkring’. In een cirkelvormige arena, met overal reclame voor Mascotte, hangen grote hangmatten waarin je tijdens de pauzes tussen twee muziekoptredens kunt roken, onderwijl geëntertaind door vuurvreters, grapjassen met kaarten, of jongleurs.

De ‘dampkring’

Ook op andere festivals zal Mascotte in 2017 weer present zijn, zoals het Manana Manana festival te Hummelo.’ Ook hier maakt het bedrijf reclame in de ‘Dampkring’, door in grote letters en met afbeeldingen van de vloeipakjes de naam Mascotte er bij de bezoekers in te prenten. In vrolijke tekstjes verkondigt Mascotte op haar website het verband tussen dampen, dampkring, relaxen en sjekkies draaien. Een direct verband dus met tabak.

Sponsoring vliegerfestivals 


Mascotte doet ook aan sponsoring, bijvoorbeeld van het grootste Europese vliegerfestival in het Franse Berck-sur-mer. Via de firma Designkites sponsort Mascotte een speciaal ‘kite-team’ en juicht: ‘In het Mascotte Kite Team hebben we een meervoudig Nederlands- en Europees kampioen!’ In ruil voor de sponsoring mag Mascotte reclame maken op de vliegers, hoog in de lucht, maar goed te zien voor iedereen. Dit jaar zijn er ook weer in Nederland vliegerfestivals van Den Helder tot aan Cadzand.

Mascotte vliegers

Rook-ontmoedigingsbeleid


TabakNee
 vraagt zich af of dat allemaal wel mag. Nederland voert toch een rook-ontmoedigingsbeleid waarbij reclame en sponsoring voor tabak uit den boze zijn? Mignot & De Block, de makers van Mascotte, hebben niet gereageerd op onze vragen over hun doelgroep, de kosten van bovengenoemde activiteiten en eventuele sponsoring door tabaksfirma’s.

In 2014 liet de NVWA (de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) aan TabakNee weten dat reclame van Mascotte op bijvoorbeeld vrachtwagens geen probleem is. ‘Voor vloeipapier mag reclame worden gemaakt, omdat het niet onder de definitie van tabaksproduct in de Tabakswet valt.’ Maar volgens de toezichthouder zou het een ander verhaal zijn als er reclame wordt gemaakt voor het roken van shag. ‘Door bijvoorbeeld een gedraaid shagje te tonen of door een onderschrift met die betekenis.’ Precies wat Mascotte dus wel doet.